Onze identiteit
De Nassauschool is een christelijke school met een open karakter. Iedereen is welkom op onze school, of je nu een geloof aanhangt of niet. We staan open voor alle religies en vinden het belangrijk dat de leerlingen kennismaken met verschillende geloofsovertuigingen. We denken hierdoor bij te dragen aan een open en nieuwsgierige houding en het leren van en met elkaar.
Er wordt stilgestaan bij specifieke feesten die gerelateerd kunnen worden aan een bepaalde levensbeschouwing of overtuiging. Met Kerst en Pasen laten we ons inspireren door de Bijbelse vertellingen. Deze verhalen komen terug in onze vieringen. De ouders van de Nassauschool kiezen grotendeels voor een algemeen bijzondere school met aandacht voor levensbeschouwelijke identiteit(en) in brede zin.
Centraal staat steeds: wat gunnen we elkaar? Er worden mooie verhalen en levenslessen aan elkaar verteld. Interactief; geen eenrichting! Op zoek naar het zinvolle. Daarbij zijn antwoorden vaak minder belangrijk dan een goede vraag.
De bedoeling van ons onderwijs draait om 'menswording'. Het is onze taak om een kind zichzelf, de ander en de wereld om zich heen te leren kennen en te begrijpen. Dit vraagt om verbinding, tijd en aandacht. Het is aan de leerkracht om te kijken en te luisteren naar wat de leerling nodig heeft en na te denken wat dit voor hem of haar betekent.
De Nassauschool is een Cultuurprofielschool. Dit betekent dat we bouwen aan de identiteit van onze leerlingen via kunst en cultuur, vanuit de overtuiging dat kunst en cultuur een onmisbare bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen en een belangrijke voorwaarde zijn voor succesvol leren.
Om deze reden besteden we het hele schooljaar aandacht aan culturele activiteiten. We houden voor ogen dat de activiteiten gericht zijn op het vergroten van het cultureel (zelf- )bewustzijn van de kinderen en verschuiven hierbij de aandacht telkens tussen hun directe belevingswereld en de wereld die nog ver van hen af lijkt te liggen.